02.1.1 Start med kodning

Øvelser

Øvelserne bygger på, at du er oprettet som bruger på www.code.org. Øvelserne er mærket

*** = Vigtig øvelse, som du skal have en ret god grund til at springe over
** = Interessant øvelse. Se den an og lav den, hvis den giver mening for dig
* = Lav den, hvis du ikke kan lade være. Ellers spring den over

2.1.1.1 App Lab kursus hos Code.org

  • ** Gennemfør App Lab’s introduktionskursus. Det bør ligge på https://studio.code.org/s/applab-intro/lessons/1/levels/1
  • * Til sidst i kurset lærer du at publishe. Når du publisher, ligger din app på nettet. Hvis du kopierer linket, vil du kunne se appen på din mobiltelefon, i en anden browser end den, du arbejder i eller bare på et selvstændigt faneblad

2.1.2.1 En lille app til en fantastisk klub

Du skal i øvelsen her lave en app til en virkelig skøn fodboldklub. Flot trøje, fedt stadion, super fans. KSDH!

  • ** Se videoen Skab brugerflader i App Lab
  • ** Udfør videoen i App Lab. Du er velkommen til at lave et andet layout end AGFs, f.eks. Liverpool, Napoli, Dortmund eller lignende klubber, der nogenlunde matcher AGF. Du må også gerne lave noget for en klub fra en anden sportsgren, hvis du har lyst eller en app om dig selv. Jeg har set elever lave en app for “Hamsternes befrielsesfront”, så der er nogenlunde fri leg her. Bemærk dog at GULT ER GRIMT :-). Uanset om man bor i Horsens eller Malmö Vest
AGF kåmsådehviiiii
  • * Publicer og se din app i en anden browser end den, du bruger til App Lab. Har du kun 1 browser installeret, så brug et andet faneblad i den samme browser i stedet

Til de dygtige:

  • * Lav et par undersider i din app, hvor du fortæller mere om AGF. Det er jo en herlig klub. Det kan være om spillerne, klubbens historie mv. Du skal kunne navigere fra forsiden til undersiderne og retur, dvs. at du skal lave nogle knapper, så man kan klikke sig rundt